“ GORSKI VIJENAC “ PETAR II PETROVIĆ NJEGOŠ ( analiza stihova )
“ Gorski vijenac “ je za mnoge , teško razumljivo djelo, zbog arhaičnog jezika kojim je napisano. Njegova ljepota i leži u tome, što je pisan u pravom duhu naroda, koji je uvijek težio svojoj slobodi. Ne smije se zaboraviti ni istorijski okvir u kojem je ovo djelo pisano. Napisano je u jeku borbe protiv turske vlasti.
Njegoš veliča srpsku istoriju, kroz njegov omiljeni lik – junaka srpske istorije – Karađorđa. Njemu je posvećen uvod , koji je naknadno pisan i koji se zove “ Posveta prahu Oca Srbije “.
Cijelo
Njegoševo djelo, ima osnovnu ideju, veličanje srpske nacionalne svijesti i jačanje
borbenog duha u borbi protiv poturica. Niko nikada nije tako dobro istakao nepomirljive
razlike između dva naroda, srpskog i turskog ( zapravo poislamljenih Srba ),
kao što je to uradio Njegoš. Izvukao je glavne ljudske osobine, koje
karakterišu i jedan i drugi narod, ističući kako su one toliko nepomirljive, da
stvaraju duboki istorijski jaz, koji se nikada nije mogao i neće premostiti.
Ipak, ne treba ovo veličanstveno djelo koristiti u dnevnopolitičke svrhe i izvlačiti iz njega stihove koji nekome odgovaraju, a drugima ne, već ga treba sagledati kao cjelinu i razumjeti njegovu suštinu, a to je, da je pisac želio ukazati na jednu istorijsku pojavu u Crnoj Gori, na pojavu poislamljivanja Srba. Sviđelo se to nekome ili ne, ali to su istorijske činjenice.
Ipak, ne treba ovo veličanstveno djelo koristiti u dnevnopolitičke svrhe i izvlačiti iz njega stihove koji nekome odgovaraju, a drugima ne, već ga treba sagledati kao cjelinu i razumjeti njegovu suštinu, a to je, da je pisac želio ukazati na jednu istorijsku pojavu u Crnoj Gori, na pojavu poislamljivanja Srba. Sviđelo se to nekome ili ne, ali to su istorijske činjenice.
“ POSVETA
PRAHU OCA SRBIJE “
Cijela Posveta je oda Karađorđu i veličanje
njegovog djela, a isticanju velike sramote
Miloša Obrenovića, koji je svoju vlast utvrdio na izdaji velikog srpskog junaka
i tako zadobio povlastice od Turaka. O tome govori stih br.24
…tvojoj
glavi bi suđeno za v’jenac
se svoj prodati !
Pominje i poznate istorijske vojskovođe :
Napoleona, Karla, Blihera, kneza Velingtona i Suvorova. ( stihovi 5 i 6 )[1]
Govori i o velikim izdajama kroz istoriju
narodâ, počevši od starogrčkog perioda, pa do Miloša Obrenovića. U tom kontekstu spominje Egista, Pizona,
Vukašina Mrnjavčevića, Borisa Godunova i Miloša Obrenovića. ( stihovi 25 – 28 )[2]
“GORSKI VIJENAC” ( analiza stihova
i odlomaka)
Započinje monologom Vladike Danila u kojem
opisuje koliko je jako i rasprostranjeno tursko carstvo i koliko se sve više i
više širi. Pominje neke istorijske događaje, a među njima je najznačajniji
događaj, sprječavanje širenja turskog carstva u zapadnoj Evropi 732g. u
bitci kod Poatjea, kada je Karlo Martel, pobijedio Turke. O tome govore stihovi
br. 7 i 8
…
Francuskoga da ne bi brijega,
aravijsko more sve potopi !
Spominje i ostale junake koji su se borili
protiv Turaka, Sibinjanin Janka i Skenderbega[3],
a upoređuje s njima svoju sudbinu, koja mu je nametnula težak zadatak da probudi
nacionalnu svijest kod svog malog naroda, koji je mali po brojnosti, a kojeg je
snašla još gora sudbina, pojava sve većeg broja poturica. Njegov zadatak je
samim tim i bio teži, jer se tu nije radilo o stranom neprijatelju, nego o
dojučerašnjoj braći. Mnoge crnogorske porodice su imale tu tešku sudbinu , da je
jedan brat ostao u pravoslavnoj vjeri, dok je drugi primio islam. Kud će veće
tragedije, nego da brat udari na brata, a to je bilo neminovno. To je Vladiku Danila
razaralo . O tome svjedoče stihovi br. 35 –45.
A ja što ću,
ali sa kime ću?
malo rukah,
malena i snaga,
jedna slamka
među vihorove,
sirak tužni
bez nigđe nikoga!
Moje pleme
snom mrtvijem spava,
Suza moja
nema roditelja,
Nada mnom je
nebo zatvoreno,
Ne prima mi
plača ni molitve;
U ad mi se
svijet pretvorio,
A svi ljudi
pakleni duhovi.
Crni dane, a
crna sudbino!
O kukavno
Srpstvo ugašeno,
Zla nadživjeh
tvoja svakolika,
A s najgorim
hoću da se borim!
Ovo su stihovi koji opisuju kako su Turci
raznim povlasticama , prevodili Srbe u islam, br.70– 80.
“ Crnu Goru
pokorit ne mogu
Ma nikako da
je sasvim moja;
S njima
treba ovako raditi…”
Pa im poče
demonski mesija
Lažne vjere
pružat poslastice.
Bog vas
kleo, pogani izrodi,
Što ce
turska vjera među nama?
Kuda ćete s
kletvom prađedovskom?
Su čim ćete
izać pred Miloša
I pred druge
srpske vitezove,
Koji žive
doklen sunca grije?
Vuk Mićunović tješi Vladiku, pričajući mu
o velikom junaštvu mladih Crnogoraca, koji sa majčinim mlijekom, upijaju
shvatanje o važnosti borbe za nacionalno oslobođenje, čija borba traje kroz vjekove.
Stih br. 130 govori o toj neprestanoj borbi.
Borbi našoj
kraja biti neće
Do istrage
turske ali naše.
KOLO I
U ovom kolu Njegoš pretresa srpsku
istoriju, počevši od Nemanjića, i tuži
nad pojavom, koja je tako česta kod srpskog naroda, a to je bratoubistvo i
oceubistvo, te spominje u zavijenoj, pjesničkoj formi, zločinstva Vukana ,
Uroša I, Stefana Dečanskog, Dušana.[4]
Pominje velikaše, koji su rasparčali veliku Srpsku državu, pominje Vuka
Brankovića[5]
i njegovu kletvu. Prikazuje kako se pojavljuje sve veći i veći broj poturčenjaka,
a krajem XVII vj. ih je bilo dosta i u selima na Cetinjskom polju. O tome
govore stihovi br. 280 – 290
Počinu ni
rđa na oružje,
Ostade ni
zemlja bez glavarah;
Nekršću se
gore usmrđeše,
Ujedno su
ovce i kurjaci,
Združio se
Turčin s Crnogorcem,
Odža riče na
ravnom Cetinju;
Smrad uhvati
lafa u kljusama,
Zatrije se
ime crnogorsko,
Ne ostade
krsta od tri prsta!
Mudri su i stihovi Vojvode Stanka (
Ljubotinjanina ) br. 305 – 310, koji takođe opisuju poturice kao najveće naše
zlo.
Kad pod ovom
živjeli maramom!
Što će đavo
u kršćenu zemlju?
Što gojimo
zmiju u njedrima?
Kakva braća,
ako boga znate,
Kada gaze
obraz crnogorski,
Kada javno
na krst časni pljuju !
Knez Janko priča o svađi kapetana Hamze i
Vuka Mićunovića. Opet se govori o poturicama
i njihovom prelasku u islam.
“Ja sam
bolji , čuj, vlaše, od tebe,
Bolja mi je
vjera nego tvoja;
Hata jašem,
britku sablju pašem,
Kapetan sam
od careva grada,
U njem
vladam od trista godinah,
Đed mi ga je
na sablju dobio
Đe su
carstvo sablje dijelile,
Te mu tragu
osta za gospodstvo.”
Raspali se
Mićunović Vuče,
Pa se Hamzi
poprimače blizu:
“ Kakvo vlaše,
krmska poturice!
Đe izdajnik
bolji od viteza?
Kakvu sablju
kažeš i Kosovo?
Da l’na
njemu zajedno ne bjesmo,
Pa ja rva i
tada i sada,
Obrljao obraz
pred svijetom,
Pohulio
vjeru prađedovsku,
Zarobio sebe
u tuđina?
Opet jedan izuzetan monolog Vladike
Danila, koji oklijeva da započne istragu poturica, jer je svjestan da je to
borba među dojučerašnjom braćom, ali je svjestan i da je to najveća boljka koja je zahvatila
Crnu Goru. Stihovi br.520 – 535
Slušaj, Vuče
i ostala braćo!
Ništa mi se
nemojte čuditi
Što me crne
rastezaju misli,
Što mi prsa
kipe sa užasom.
Ko na brdo,
ak ‘ I malo ,stoji
Više vidi no
onaj pod brdom-
Ja poviše
nešto od vas vidim,
To je sreća dala
al’ nesreća!
Ne bojim se
od vražijega kota,
Neka ga je
ka na gori lista,
No se bojim
od zla domaćega.
Bijesna se
bratstva isturčila;
Tek domaće
napadnemo Turke,
Svoj svojega
nikad puštat neće,
Razluči se
zemlja na plemena,
Krvava se
isklati plemena,
Vrag đavolu
doći u svatove
Te svijeću
srpsku ugasiti!
Knez Rade ( Vladičin brat ) upućuje
prijekorne stihove Vladici Danilu, koji oklijeva u započinjanju istrage poturica,
osuđuje njegovo dvoumljenje i kuraži ga za borbu. Stihovi 545 – 555.
Što se mrči
kada kovat nećeš?
Što zbor
kupiš kad zborit ne smiješ?
…..
Žališ nešto
, a ne znaš što žališ;
S Turcima
ratiš, a Turke svojakaš,
Domaćima
tobož da s’ umiliš;
A jednako,
nemoj se varati,
Kako bi im
zapa da te mogu,
Glavu bi ti
onaj čas posjekli
Al’ ti živu
ruke svezali,
Da te muče,
da srce naslade.
Vrana vrani
oči ne izvadi;
Brat je Turčin
svud jedan drugome.
Nego udri
dokle mahat možeš,
A ne žali
ništa na svijetu!
Sve je pošlo
đavoljijem tragom,
Zaudara
zemlja Muhamedom.
KOLO II
Govori o tome, kako se u životu stalno
smjenjuju sreća i nesreća i kako zajedno čine život. To su dobro poznati
stihovi koje smo svi zapamtili možda i najbolje u “ Gorskom vijencu “ br. 565
Čašu meda
jošt niko ne popi,
Što je čašom
žuči ne zagrči;
Čaša žuči
ište čašu meda,
Smiješane
najlakše se piju.
Još neki lijepi stihovi koje izgovara Vuk
Mićunović, a koji govore o junaštvu i junacima, čije se ime spominje kroz
vjekove. Za takve kaže da su se imali zbog čega i roditi i da zub vremena ne
može ugasiti svjetlost njihovog časnog imena. Stihovi br. 605 – 610
Bez muke se
pjesna ne ispoja,
Bez muke se
sablja ne sakova!
Junaštvo je
car zla svakojega-
AI piće
najslađe duševno,
Kojijem se
pjane pokoljenja.
Blago tome
ko dovijek živi,
Imao se
rašta i roditi!
Vječna
zublja vječne pomrčine
Nit’ dogori
nit svjetlost gubi.
Stihovi koji potvrđuju odluku Vladike
Danila da krene u istragu poturica, iako zna da će pri tome mnogi stradati, ali
da te žrtve neće biti uzaludne.br.615 – 660.
Mlado žito,
navijaj klasove,
Pređe roka
došla ti je žnjetva!
Divne žertve
vidim na gomile
Pred oltarom
crkve i plemena,
Čujem lelek
đe gore prolama.
Treba služit
česti i imenu!
Neka bude
borba neprestana,
Neka bude
što biti ne može,
Nek ad proždre,
pokosi satana!
Na groblju
će iznići cvijeće
Za daleko
neko pokoljenje!
I dalje stihovi koje govori Vladika Danilo
i koji bude nacionalnu svijest i pozivaju na veliku borbu do istrebljenja.
Stihovi br. 670 – 675
Udri za
krst, za obraz junački,
Ko gođ paše
svijetlo oružje,
Ko gođ čuje
srce u prsima:
Hulitelje
imena Hristova
Da krstimo
vodom ali krvlju!
Trijebimo
gubu iz torine!
Nek propoje
pjesna od užasa,
Oltar pravi
na kamen krvavi!
KOLO III
U kojem se govori o Mari ( Mariji ) kćeri
arbanaškog velikaša, a ženi Ivanbega Crnojevića, čiji se sin Staniša poturčio i
uzeo ime Skenderbeg i koga je majka proklela. Stihovi br.695 - 710
Ljuta kletva
pade na izroda!
Prokle mati
od nevolje sina,
Te kneginja
Ivanbegovića,
Prokle Mara
svog sina Stanišu,
Progrize joj
sisu u posanje,
Rajsko piće
prosu u njedrima.
Stiže djecu
roditeljska kletva!
Staniša je
obraz ocrnio,
Pohulio je
na vjeru Hristovu,
Na junačko
pleme Crnojevo,
Obuka se u
vjeru krvničku
I bratske je
krvi ožednio.
Grdne treske
oko Ljeskopolja,
Dva se brata
bore oko vjere,
A oko njih
hiljade ratnikah !
Vladika Danilo još jednom pokušava da
razgovara sa predstavnikom poturica, ne bi li ih vratio u pravu vjeru, sve u
nadi da se može izbjeći bratoubistvo. Razgovor kadije Hadži – Ali Medovića ,
Skender Age, Mustaj – Kadije i Vladike Danila. Stihovi br.720 - 1040.
Vladika Danilo govori kako su se mnogi
Srbi poturčili zbog sopstvene slabosti i iz straha od odmazde. Stihovi br.760 -
785
Da, nijesu
ni krivi toliko;
Premami ih
nevjera na vjeru,
Ulovi ih u
mrežu đavolju,
Što je čovjek
? Ka slabo živinče !
Med za usta
i hladna prionja,
A kamoli
mlada i vatrena!
Slatka mama,
no bi na udicu:
“ Pij
šerbeta iz čaše svečeve,
Al ‘ sjekiru
čekaj među uši ! “
Strah životu
kalja obraz često;
Slabostima
smo za zemlju privezani
Ništava je,
nego tvrda veza.
Ali tice te
su najslabije
Lovi
svjetlost lisičijih očih,
Nego orla
krijući gledaju.
Za vrsnijem bratom
ali sinom
Pusti glasi
milost utrostruče;
Nađeno je
draže negubljena;
Iza tuče
vedrije je nebo,
Iza tuge
bistrija je duša,
Iza plača
viselike poješ.
Oh, da mi je
očima vidjeti
Crna Gora
izgub da namiri!
Tad bi mi se
upravo činilo
Da mi
sv’jetli kruna Lazareva,
E sletio
Miloš među Srbe;
Duša bi mi
tada mirna bila
Kako mirno
jutro u proljeće,
Kad vjetrovi
i mutni oblaci
Drijemaju u
morskoj tavnici.
Vladika Danilo govori kako niko od njega
ne bi bio srećniji, kada bi se poturice vratile svojoj iskonskoj vjeri, mirnim
putem, bez ratovanja. I Vojvoda Batrić ih poziva da se vrate svojoj
staroj vjeri. Stihovi br. 850 – 865
No lomite
munar i džamiju,
Pa badnjake
srpske nalagajte
I šarajte
uskrsova jaja,
Časne dvoje
postah da postite;
Za ostalo
kako vam je drago!
Ne šćeste li
poslušat Batrića,
Kunem vi se
vjerom Obilića
I oružjem,
mojijem uzdanjem,
U krv će vam
vjere zaplivati,
Biće bolja
koja ne potone!
Ne složi se Bajram
sa Božićem!
Je l’ ovako
, braćo Crnogorci?
Poslije ovoga, Mustaj – Kadija govori
stihove koji veličaju islamsku vjeru. Stihovi br. 870 – 930
Što zborite?
Jeste li pri sebi?
Trn u zdravu
nogu zabadate!
Kakva jaja,
poste i badnjake
vi na pravu
vjeru tovarite?
Rad noći se
zublje uvijaju,
ali što će u
sunčane zrake?
Alah, more,
mudra razgovora!
Krst i
nekrst sve im je na usta;
snijevaju
što biti ne može.
Bogu šućur,
dvjesti su godinah
otka paši
vjeru prihvatismo,
izmećari
dinu postadosmo.
Ćabo sveta,
nema u nas hile!
Što će slabo
raskršće lipovo
pred
ostrotom vitoga čelika?
Svetac pravi
mahne li topuzom,
od udara
zaigra mu zemlja
kako prazna
povrh vode tikva.
Malo
ljudstvo, što si zasl'jepilo?
Ne poznaješ
čistog raja slasti,
a boriš se s
Bogom i s ljudima,
bez nadanja
živiš i umireš.
Krstu
služiš, a Milošem živiš!
Krst je
riječ jedna suhoparna,
Miloš baca u
nesvijest ljude
al' u
pjanstvo neko prećerano.
Više valja
dan klanjanja jedan
no krštenja
četiri godine.
O hurije,
očih plavetnijeh,
te mislite
sa mnom vjekovati,
đe ta
sjenka, što je dići može
da mi stane
pred vašim očima?
pred očima
koje strijeljaju,
koje kamen
mogu rastopiti,
a kamoli
slaboga čovjeka,
rođenoga da
se od njih topi;
pred očima
vode prebistrene,
đe u dvije
sveštene kapljice
predjel širi
vidiš božje sile
no s planine
u proljetnje jutro
što ga vidiš
nad bistrom pučinom!
O Stambole,
zemaljsko veselje,
kupo meda,
goro od šećera,
banjo slatka
ljudskoga života,
đe se vile u
šerbet kupaju;
o Stambole,
svečeva palato,
istočniče
sile i svetinje,-
Bog iz tebe
samo begeniše
črez proroka
sa zemljom vladati!
Što će mene
od tebe odbiti?
Sto putah
sam u mojoj mladosti
iz mindera u
zoru hitao
na tvoj
potok bistri i čudesni,
nad kojijem
ogleduješ lice
ljepše
sunca, zore i mjeseca.
U nebu sam,
u moru, gledao
tvoje kule i
ostre munare,
s kojih su
se k nebu podizali
u svanuće, u
divnu tišinu,
hiljadama
svešteni glasovi,
glaseć nebu
ime svemoguće,
zemlji ime
strašnoga proroka.
Kakva vjera
s ovom da se mjeri?
Kakav oltar bliže
neba stoji?
Nakon ovoga slijede razgovori između
crnogorskih i turskih prvaka u kojima se vidi, da do pomirenja nikako ne može
doći.
KOLO
IV
Opisuje bitku na Vrtijeljci iznad Cetinja, đe su Crnogorci hrabro izginuli u borbi za oslobođenje od Turaka. Stihovi br.
1045 – 1070
… Ne kće
Srbin izdati Srbina
Da ga svijet
mori prijekorom,
Trag da mu
se po prstu kažuje
Ka nevjernoj
kući Brankovića,
No svi pali
jedan kod drugoga,
Pjevajući i
Turke bijući.
Ślijedi pismo vezira Selim paše, koji
prijeti Crnogorcima. Stihovi br. 1080 -1120 i odgovor Vladike Danila, stihovi
br. 1135 – 1170.
……………………….
Hajte k
meni, pod mojim šatorom,
Ti, vladiko,
i glavni serdari,
Samo da ste
caru na bjeljegu,
Za primiti
od mene darove,
Pa živite
kao dosle što ste.
Jaki zubi i
tvrd orah slome;
Dobra sablja
topuz iza vrata,
A kamoli
glavu od kupusa.
Šta bi bilo
odučiti trske
Da ne čine
poklon pred orkanom?
Ko potoke
može ustaviti
Da k sinjemu
moru ne hitaju?
Ko izide
ispod divne sjenke
Prorokova
strašnoga barjaka,
Sunce će ga
spržit kao munja.
Pesnicom se
nada ne rasteže!
Miš u tikvi
– što je nego sužanj?
Uzdu glodat
– da se lome zubi!
Nebo nema
bez groma cijenu;
U fukare oči
od splačine.
Pučina je
stoka jedna grdna –
Dobre duše
kad joj rebra puču,
Teško zemlji
kuda prođe vojska!
Odgovor Vladike Danila Selim paši.
…………………
Tvrd je oreh
voćka čudnovata,
Ne slomi ga,
al’ zube polomi!
Nije vino
pošto priđe bješe,
Nije svijet
ono što mišljaste;
Barjaktaru
darivat Evropu –
Grehota je o
tom i misliti!
……………………………………….
Divlju pamet
a ćud otrovanu
Divlji vepar
ima, a ne čovjek.
Kome zakon
leži u topuzu,
Tragovi mu
smrde nečovještvom.
………………………………………….
Spuštavah se
ja na vaše uže,
Umalo se uže
ne pretrže;
Otada smo
viši prijatelji,
U glavu mi
pamet ućeraste.
KOLO
V
Govori
o porazu Turaka kod Herceg Novog 1687 g., kada je mletačka vojska, zajedno sa Crnogorcima,
otela Herceg Novi od Turaka. Stihovi br.1210 – 1225
Slijedi duži dio, koji je manje
interesantan i nije ni bitan za glavnu radnju “ Gorskog vijenca “. U dokolici,
serdari razgovaraju o mnogim stvarima, o ljubavi, ženama, Vojvoda Draško
opisuje svoj odlazak kod Mletaka i karikira mnoge situacije, koje daju pečat
humora ovom djelu.
Tu je i tužbalica sestre Batrićeve, koja je postala čuvena u literaturi, po velikoj ljubavi sestre prema bratu.
Humor nastavlja i epizoda sa neukim popom Mićom, pojavljivanjem jedne babe, đe se opisuju neki narodni običaji prilikom vračanja.
Cijeli ovaj dio sam shvatila kao jedan etnografski prikaz crnogorskog naroda koji se provlači kroz “Gorski vijenac”.
Tu je i tužbalica sestre Batrićeve, koja je postala čuvena u literaturi, po velikoj ljubavi sestre prema bratu.
Humor nastavlja i epizoda sa neukim popom Mićom, pojavljivanjem jedne babe, đe se opisuju neki narodni običaji prilikom vračanja.
Cijeli ovaj dio sam shvatila kao jedan etnografski prikaz crnogorskog naroda koji se provlači kroz “Gorski vijenac”.
Filosofiju života govori Iguman Stefan,
jedan od glavnih likova u ovom djelu. Njegove riječi, pune mudrosti, ostaju
zapamćene, i čine najjaču filosofsku okosnicu ovog djela. To su stihovi br.
2220 – 2360
Ko će,
sinko, božju volju znati,
Ko li boža
prozreti čudesa?
…………………………………..
Aljinah je
na nebesa dosta,
Pa bog daje
kome kakvu hoće;
A meni je
svakoja jednaka,
Tek sam
svoje oči izgubio.
Blago vama
koji ih vidite,
Vi ste bliže
boga i cudesah!
Iguman priča o prirodnom zakonu, koji
nalaže da svako ima pravo na odbranu i upoređuje zakone prirode i njegovu
primjenu na društvene pojave.
Odbrana je s
životom skopčana!
Sve priroda
snabd’jeva oružjem
Protiv neke
neobuzdane sile,
Protiv nužde,
protiv nedovoljstva;
Oštro osje
odbranjuje klasje,
Trnje ružu
brani očupati;
Zubovah je
tušte izoštrila,
A rogovah
tušte zašiljila;
Kore, krila
i brzine nogah,
I cijeli ovi
besporeci
Po poretku
nekome sljeduju.
Nad svom
ovom grdnom mješavinom
Opet umna
sila tožestvuje;
Ne pušta se
da je zlo pob’jedi,
Iskru gasi,
a zmiju u glavu.
Muž je
branič žene i đeteta,
Narod branič
crkve i plemena;
Čest je
slava, svetinja narodnja!
Pas svakoji
svoje breme nosi;
Nove nužde
rađu nove sile,
Djeistvija
naprežu duhove,
Stješnenija
slamaju gromove;
Udar nađe
iskru u kamenu,
Bez njega bi
u kam očajala.
……………………………………..
Pokoljenje
za pjesnu stvoreno,
Vile će se
grabit u vjekove
Da vam
v’jence dostojne sapletu,
Vaš će
primjer učiti pjevača
Kako treba s
besmrtnošću zborit!
………………………………………………..
Krst nositi
vama je suđeno
Strašne
borbe s svojim i s tuđinom!
Težak
v’jenac, al’ je voće slatko!
Voskresenija
ne biva bez smrti;
Već vas viđu
pod sjajnim pokrovom,
Čest, narodnost
đe je vaskresnula
I đe oltar
na istok okrenut,
Đe u njemu čisti
tamjan dimi.
Slavno
mrite, kad mrijet morate!
Čest ranjena
žeže hrabra prsa,
U njima joj
nema bolovanja.
Porugani
oltar jezičestvom
Na milost će
okrenut nebesa!
Čitavo ovo poglavlje završava riječima
serdara Vukote, koji kune onoga ko izda i povuče se iz bitke. Stihovi br. 2410
– 2435
U pamet se
dobro, Crnogorci,
( a ko činja
biti će najbolji ! )
A ko izda
onoga te počne,
Svaka mu se
satvar skamenila!
…………………………………………….
Zadnji dio “ Gorskog vijenca “ je Badnje
veče, kada Iguman Stefan govori neke životne mudrosti uz gusle. Stihovi br.
2490 – 2520
Ja sam proša
sito i rešeto,
Ovaj grdni
svijet ispitao,
Otrovi mu
čašu iskapio,
Poznao se s
grkijem životom.
Sve što biva
i što može biti,
Meni ništa
nije nepoznato;
Šta god dođe
ja sam mu naredan.
Zla pod
nebom što su svakolika
Čovjeku su
prćija na zemlju.
Ti si mlad
jošt i nevješt , vladiko !
Prve kaplje
iz čaše otrovi
Najgrče su i
najupornije;
O da znadeš
što te jošte čeka!
Sv’jet je
ovaj tiran tiraninu, a
kamoli duši
blagorodnoj!
On je sostav
paklene nesloge:
U nj ratuje
duša sa tijelom,
U nj ratuje
more s bregovima,
U nj ratuje
zima i toplina,
U nj ratuju
vjetri s vjetrovima,
U nj ratuje
živina s živinom,
U nj ratuje
narod sa narodom,
U nj ratuje
čovjek sa čovjekom,
U nj ratuju
dnevi sa noćima,
U nj ratuju
dusi s nebesima.
T’jelo
stenje pod silom duševnom,
Koleba se
duša u tijelu;
More stenje
pod silom nebesnom,
Koleblju se
u moru nebesa;
Volna volnu
užasno popire,
O brijeg se
lome obadvije.
Niko srećan,
a niko dovoljan,
Niko miran,
a niko spokojan;
Sve se
čovjek bruka sa čovjekom:
gleda majmun
sebe u zrcalo.
Iguman govori o tome koliko je život težak
i da su sva zla, koja su sabrana pod kapom nebeskom, ljudska svakodnevica, sa
kojom se čovjek nosi. Da je život težak i za loše ljude, a još teži za dobre i
blagočestive duše.
Nabraja suprotnosti u prirodi, a kao najveća su dati duša i tijelo , kao sinonim neke vječne borbe. Čovjek se ruga drugom čovjeku i pri tome liči na majmuna, koji se gleda u ogledalo i smije se samom sebi, jer poruge koje upućuje drugome, govore o njemu samom.
Nabraja suprotnosti u prirodi, a kao najveća su dati duša i tijelo , kao sinonim neke vječne borbe. Čovjek se ruga drugom čovjeku i pri tome liči na majmuna, koji se gleda u ogledalo i smije se samom sebi, jer poruge koje upućuje drugome, govore o njemu samom.
Slijedi okupljanje plemena, koja dolaze da
započnu ustanak i koja donose radosne vijesti o ustanku i u drugim krajevima,
koji je već počeo. Stihovi Vojvode Batrića, br.2585 – 2610
………………………………
I što ću ti
duljiti pričanje :
Koliko je
ravnoga Cetinja
Ne uteče oka
ni svjedoka,
Ni da kaže
kako im je bilo,
Te pod
sablju svoju ne metnusmo
Koji ni se
ne kće pokrstiti;
Koji li se
pokloni Božiću,
Prekrsti se
krstom hristijanskim,
Uzesmo ga za
svojega brata.
Kuće turske
ognjem izgorjesmo,
Da se ne zna
ni stana nit raga
Od nevjerna
domaćega vraga.
……………………………………..
KOLO VI
Govori se o početku ustanka i uspjeha u bici
na Cetinju. Simbolično se čestita Božić, koji predstavlja rađanje, u ovom slučaju,
rađanje zore, koja nosi slobodu crnogorskom narodu, u borbi protiv Turaka.
Stihovi br. 2625 – 2645
Kasnije pristižu pisma i iz drugih krajeva Crne Gore u
kojima stižu radosne vijesti o uspjesima crnogorske vojske u borbi za oslobođenje.
“Gorski vijenac “ završava stihovima
Vladike Danila, koji tješi Mandušića Vuka zbog puške koju je izlomio i daruje
mu novu iz svojih odaja. Stihovi br.2810 – 2815
Mrki Vuče,
podigni brkove
Da ti viđu
toke na prsima,
Da prebrojim
zrna od pušakah
Kolika ti
toke izlomiše!
Mrtvu glavu ne
diže iz groba
Ni prekova
bistra džeferdara.
Zdravo tvoja
glava na ramena,
Ti ćeš pušku
drugu nabaviti,
A u ruke
Mandušića Vuka
Biće svaka
puška ubojita!
Na kraju da kažem da sam “ Gorski vijenac
“ čitala više puta i svaki put kada ga čitam, nalazim neke nove mudrosti, svaki
put sve više i više shvatam i razumijem, koliko je jaka bila Njegoševa ljubav
prema sopstvenom narodu i prema pravoslavnoj vjeri.
Literatura:
-
P.P.Njegoš,Gorski
vijenac, Beograd 1977.
-
Božidar
Šekularac,Istorijske ličnosti u Njegoševim djelima,časopis za pedagošku teoriju
i praksu “VASPITANJE I OBRAZOVANJE”, br.3, Podgorica 2010. godine, str. 29-35.
[1] Napoleon Bonaparta je bio francuski
vojskovođa i car Francuske (1804-1814).
Karlo (Karl
Ludvig Johan Habsburg), austrijski nadvojvoda, koji se istakao u borbama
protiv generala Žurdana kod Biberaha 1779. godine, a naročito protiv samog
Napoleona, kod Beča, 1809. godine.
Bliher
(Gerhard), pruski general, od 1813. godine feldmaršal istakao se u borbama
protiv Napoleona, naročito 1813. i 1814. godine, posebno u bici 18. juna 1815.
godine kod Vaterloa.
Knez Velington
(sir Arthur), engleski general i državnik potisnuo je Francuze s Iberijskog
poluostrva (1808-1814) i predvodio englesku vojsku u bici kod Vaterloa.
Suvorov
(Aleksandar Vasiljevič), ruski vojskovođa, od 1794. godine general
feldmaršal, borio se u sedmogodišnjem ratu (1756-1763), izvojevao pobjedu nad
Turcima kod Brašova (1774), očistio 1799. sjevernu Italiju od Francuza. Poznat
je prijelaz njegovih trupa preko Sv. Gotharda u Alpima.
Švarcenberg
(Karl, Hercog von Kruman), austrijski vojskovođa. U ratovima protiv
Napoleona bio glavni zapovjednik austrijskih trupa i artiljerije 1813. godine.
Kutuzov (knez
Mihail Ilarionovič), ruski vojskovođa. Učestvovao u ratovima protiv Turaka
(od 1770). Zapovijedao je udruženom ruskom i austrijskom vojskom u bici kod
Austerlica (1805). Kao vrhovni komandant ruske vojske izvojevao je pobjede nad
Napoleonovom vojskom kod Borodina i Smolenska 1812. godine
[2] Egist je bio u grčkoj mitologiji, sin
Tijesta i Tijestove kćerke Pelopije,dvostruki ubica.
Pizon je
bio pouzdanik rimskog cara Tiberija
Vukašin
Mrnjavčević bio je srpski srednjovekovni velikaš i kralj od 1365. do 1371.
godine.
Boris Godunov
je bio regent Rusije 1584. - 1598., veliki knez Moskve i car Rusije od 1598.
Miloš Obrenović
vladao je Srbijom od 1815 – 1839. i od 1858 – 1860. godine.
[3] Janoš Hunjadi (srp. Sibinjanin Janko; (1387.–11. avgust, 1456, Zemun) je bio vojvoda Transilvanije (od 1441.), kapetan-general (1444. – 1446.) i regent (1446. – 1453.) kraljevine Mađarske, sa izuzetnom vojnom karijerom.
Đurađ Kastriot Skenderbeg (albanski: Gjergj Kastrioti Skënderbeu (1405. — 17. januar 1468) je bio srednjevekovni plemić iz feudalne porodice Kastriota koja je od sredine 14 do sredine
15 veka kontrolisala delove centralne Albanije i istočne Makedonije.
[4] Vukan Nemanjić je bio kralj Duklje
(1195-1207) i veliki župan Raške (1202-1205/1207). Bio je prvorođeni sin
Stefana Nemanje, ali je lišen raškog prestola, na koji je došao mlađi brat
Stefan Nemanjić.
Stefan Uroš I
Nemanjić, Srpski kralj 1243-1276. Najmlađi sin Stefana Prvovjenčanog.
Stefan Dečanski
(rođen oko 1276, umro u Zvečanu 11.11.1331. godine) bio je sin kralja Milutina
(1282—1321) i otac Dušana Silnog (kralj 1331—1346, car 1346—1355). Otac ga
oslijepio.
Stefan Dušan
Nemanjić, poznat i kao Dušan Silni (oko 1308 — 20.12. 1355) je bio sin
srpskog kralja Stefana Dečanskog, kojeg je uz pomoć vlastele zbacio sa vlasti.
[5] Vuk Branković je bio srednjevekovni srpski velmoža, vladar Kosovske oblasti i najznačajnija politička figura Srbije posljednje dvije decenije XIV vijeka.Nasuprot istorijskim činjenicama, predstavljen je kao izdajnik u pjesmama kosovskog ciklusa.
0 Коментари:
Постави коментар
Пријавите се на Објављивање коментара [Atom]
<< Почетна