"USTA PUNA ZEMLJE " BRANIMIR ŠĆEPANOVIĆ ( esej o psihološkom romanu )
Pisati o ljudima, o njihovim sudbinama, o
unutrašnjim borbama i onim borbama sa spoljašnjim svijetom, uvijek je u književnosti
davalo velike mogućnosti da se otvori niz varijanti u odabiru motiva i tema.
Psihološki roman, kao kategorija koja daje tu mogućnost, tako postaje, visoko
kotiran i opšteprihvaćen od strane najvećeg dijela čitalačke publike. I nema
nikakvog razloga da i danas ne bude u jednakoj mjeri aktuelan i u žiži
interesovanja svakog pojedinca, ako ni zbog čega drugog, a ono zbog same svoje
suštine poniranjâ u najdublje vilajete sopstvene duše. Jer zaista, šta bi nam
to bilo važnije i dragocjenije nego sagledati sopstvenu nutrinu, razumjeti je i
započeti traganje za svim onim što u nama obitava?
Ono što nam psihološki roman nudi kao
svoju najveću vrijednost je, duboka
psihoanaliza kojoj junak romana pristupa i njegova iskrena težnja da nam samog
sebe otkrije do najsitnijih i najintimnijih detalja. Dajući tako sebe na
dlanu, neminovno se kao pośljedica toga davanjâ, mora iznjedriti duboka veza
između njega i čitaoca. A nekako se čini prirodno, da na tako otvorenu predanost
i iskrenost, i sami reagujemo na isti način. Tako prihvatajući junaka,
učestvujemo u njegovom životu i zadiremo direktno u sve kutke njegove duše, te
postajemo učesnici date nam priče.
Ujedno, dobijamo i mogućnost da onoga kojeg
smo dobili na pladnju, možemo slobodno analizirati, secirati, postajati njegovi
štovatelji ili pak njegovi kritičari, te ga u nekim momentima braniti ili ga
osuđivati. Vrlo smjelo, zar ne? I svjesno ili nesvjesno, junak romana postaje u
neku ruku naša žrtva i naše vlasništvo kojim raspolažemo. I samo zahvaljujući
njemu, sami dobijamo na značaju, dajući sebi za pravo da o njemu govorimo, da se
njime bavimo, da ga citiramo ili da o njemu pišemo. I nije neophodno da budemo
ni profesori književnosti niti književni kritičari, da bi dobili ekskluzivno
pravo da s njime odživimo njegovu priču.
Onakvi obični kakvi jesmo, zatečeni u
neobaveznoj toaleti i scenografiji koju pruža bilo čiji dom, sve u kompletu sa
sopstvenim vrlinama i manama, odjednom dobijamo važnu ulogu u određenom
istorijskom trenutku dok čitamo roman, udobno smješteni u fotelji i čarolija
može da počne. Sada smo i sami prepušteni vještini pisca koji će nas uvesti u
priču, donijeti nam napetu atmosferu trenutka, istaći jačinu izrečene misli, u
pravoj mjeri dati količinu ośeta iskazanog u emociji koju junak romana
ispoljava. I ako zadovolji sve ove parametre, postoji velika vjerovatnoća da u
rukama držimo knjigu koja ima sve izglede da bude dobar psihološki roman.
S druge strane, postoji još nekoliko
bitnih faktora koji doprinose različitim viđenjima i tumačenjima svakog romana.
Tu prvenstveno mislim na razlike koje postoje među ljudima i koje je potrebno
istaći, bez ikakve moje zle namjere da upadnem u bilo kakvu zamku narušavanja
rodne ravnopravnosti, vjerske i nacionalne isključivosti ili bilo kakve druge
podjeljenosti upotrijebljene u nekom pežorativnom smislu. Naprosto, prirodno je
da po samom svom mentalnom sklopu, muškarac i žena na različite načine doživljavaju
svijet oko sebe, a samim tim i ono što pročitaju. Takođe, način života i
tradicija jednog naroda, kulturološke razlike, neki su od bitnih faktora za
razumijevanje svakog pročitanog djela. Stepen obrazovanja i socijalne prilike u
kojima živimo, životna dob takođe. Na kraju krajeva, da pojednostavimo gradivo i
da se baziramo samo na jednom od tih pojmova i da ga svedemo na akumulirano
životno iskustvo. Zato ne mislim da griješim, ako kažem da se književna djela
trebaju čitati više puta i to u različitim životnim periodima, što i sama
poštujem i vrlo često radim.
U zavisnosti od toga koliko se naša
životna iskustva poklapaju sa iskustvima koje nam daje junak romana, stvorit će
se manji ili veći stepen prisnosti koju ostvarujemo s njim. I tako ćemo, nemalo
uživati u nađenom razumijevanju i poistovjećivanju s junakom ili ćemo pak
postati njegov antipod.
Imajući u vidu sve ovo što sam do sada
napisala, uz činjenicu da iza sebe imam već poprilično pomenutog akumuliranog
životnog iskustva, dio napisanog romana
koji se zove - moj život, dala sam sebi za slobodu da se osvrnem na jedan, po
meni, izuzetan psihološki roman koji sam davno čitala, a koji me svojom već potvrđenom
vrijednošću, nagnao da ga ponovo pročitam. Želim da kažem koju riječ o romanu
Branimira Šćepanovića:” Usta puna zemlje “.
I šta je to što sam shvatila nakon
nekoliko pročitanih stranica? Cijeli roman predstavlja interakciju pojedinca i
mase i bez tog jedinstva ni jedni ni drugi ne bi postojali, jer srazmjerno
količini uticaja pojedinca kojom on djeluje na masu, nastaje ista količina
reakcije od strane mase na pojedinca . Od samog početka, niko tu nije statičan i
pasivan, akcija je krenula odmah i već na prvim stranicama , rodila se drama. I
pogledajte pažljivo, kroz cijeli roman se vrši naizmjenična razmjena odnosa
snaga između pojedinca i mase. I to njihovo stalno preplitanje ośećanja, čini
glavnu okosnicu romana.
Ukratko,
priča teče ovako: čovjek koji saznaje da boluje od neizlječive bolesti, dolazi
u zavičaj, želeći da tu okonča svoj život.
Rizikujući da budem kamenovana od strane jednog dijela čitalačke publike i javnosti, a anatemisana od strane klera, skupit ću dovoljno hrabrosti da iznesem svoje lično mišljenje u odnosu na uvijek primamljivu priču o samoubistvu kao pojmu. Ne želim ni jednom jedinom riječju da podržim taj čin i uz visok stepen opreza mogu izjaviti samo jedno, a to je da samoubistvo kao izbor mogu razumjeti. Znači podvlačim, mogu da razumijem, ne i da ga zastupam. Jer čini mi se pošteno, da ako već ne možemo da izaberemo da li želimo biti rođeni ili ne i da li želimo učestvovati u Velikom Cirkusu, onda bi trebalo biti dozvoljeno da makar imamo to elementarno pravo da izaberemo momenat kada iz njega želimo da izađemo. Bez velikog patosa i teatralnosti, već naprotiv, razumnim rasuđivanjem i svjesnim izborom. Tu misao je smjelo iznio Branimir Šćepanović u ovom romanu, ili sam ga barem ja tako razumjela. ( 26/27 str., 29 str. )
Rizikujući da budem kamenovana od strane jednog dijela čitalačke publike i javnosti, a anatemisana od strane klera, skupit ću dovoljno hrabrosti da iznesem svoje lično mišljenje u odnosu na uvijek primamljivu priču o samoubistvu kao pojmu. Ne želim ni jednom jedinom riječju da podržim taj čin i uz visok stepen opreza mogu izjaviti samo jedno, a to je da samoubistvo kao izbor mogu razumjeti. Znači podvlačim, mogu da razumijem, ne i da ga zastupam. Jer čini mi se pošteno, da ako već ne možemo da izaberemo da li želimo biti rođeni ili ne i da li želimo učestvovati u Velikom Cirkusu, onda bi trebalo biti dozvoljeno da makar imamo to elementarno pravo da izaberemo momenat kada iz njega želimo da izađemo. Bez velikog patosa i teatralnosti, već naprotiv, razumnim rasuđivanjem i svjesnim izborom. Tu misao je smjelo iznio Branimir Šćepanović u ovom romanu, ili sam ga barem ja tako razumjela. ( 26/27 str., 29 str. )
Ali evo da se vratimo čitanju. Pošto mi je
namjera da istaknem svaki momenat u kojem su se akteri ove drame našli zajedno,
smatram da ih na neki način trebam obilježiti, pa ću tako ljude koji progone
glavnog aktera nazvati zbirnim imenom - masa. Sve transformacije i metamorfoze
koje junak doživljava u samo jednom danu, zadnjem danu svoga života, uslovljene
su djelovanjem mase na njega, koja samim tim preuzima glavni teret akcije i
uzroke, dok vidljive pośljedice tih akcija, pratimo na glavnom junaku. Povratno
dejstvo sile, djeluje i onda kada glavni junak svojim činjenjem, a u nekoliko
situacija i nečinjenjem, uzrokuje velike promjene kod mase. I pisac tako vješto
izvlači momente u kojima se oni sjedinjuju u istom ośećanju npr. ośećanju zbunjenosti, iščekivanju,
mržnji i žudnji. Ali polako, da počnemo čitanje od početka.
Odmah na početku su date dvije kontrastne
slike. U mirnoj avgustovskoj noći nailazimo na spokoj kod dvojice ljudi, kampera
koji predstavljaju njegove buduće gonioce i stanje beznađa kod glavnog junaka.
( 7/8 str. )
Nedugo zatim, stiže nam i
druga slika, gledana različitim očima posmatrača- zvijezda padalica koja kamperima
daje smiraj i san, ali i zvijezda padalica koja svjedoči o gubitku i opraštanju od čitavog svijeta u očima glavnog junaka. ( 13 str. )
I bi svitanje. Kamperima neko obično
iščekivanje očekivanog, a bolnome ,bijeg u osamu po sopstvenom izboru. Misao
koja je značila izbavljenje, nepristajanje na bijedni ośećaj koji bi mu dalo
sažaljenje drugih ljudi, što bi bilo neizbježno. ( 14 str. ) U ovom prvom
dijelu romana vidimo da se dinamika postiže davanjem kontrastnih slika.
Rano jutro i susret. Pomućen mir i jednoj
i drugoj strani, zbunjenost kod kampera i znatiželja kod junaka, kratkotrajna
nedoumica da li im prići ili otići, odustati od prvobitne namjere ili
nastaviti. Odlučuje se za bijeg. ( 17 – 20 str. )
Naizgled je nehajana konstatacija kampera
, da je zastrašujuć njegov bijeg, a takođe i njegova konstatacija da ne treba da
poklekne pred kušnjom da se prikloni životu, koji kao takav, nema više svoju
opravdanu svrhu, ali tu je zapravo početak svega onoga što se kasnije desilo.
Glavni junak se čvrsto odlučuje za odlazak, koncentrišući sve svoje snage na
misao o drvetu kao na jedan jedini objekat spasenja. ( 15 str. ) I u tom
trenutku se dešava prvi preokret, nastaje drama i neobavezno, bez razloga i
bilo kakvog dubljeg smisla - započinje gonjenje. ( 23 str. ) I dok masa počinje
da se pita o svrsishodnosti cijelog poduhvata, junak iskazuje strah da je
razotkriven u svojoj namjeri i da mu ona može biti osujećena, a kamperi počinju
da iznalaze razne razloge da bi opravdali svoju novonastalu ulogu gonioca.( 27/28 str. )
I
obično jeste tako, čovjek se trudi da svom djelanju uvijek dâ neku svrhu i
opravdanje, koje često biva zloupotrebljeno u odnosu prema drugom ljudskom
biću. Ali vratimo se čitanju romana.
U narednom momentu će se akteri naći u
prvoj tački spajanja – radoznalosti. Kamperi će željeti da saznaju šta se to s
njim dešava, a iz istog razloga radoznalosti, on želi da sazna zbog čega se oni
miješaju u njegov život tj. u njegovu
smrt. I u istom momentu su se sjedinili u istom ośećanju, pojedinac i masa,
progonjeni i progonitelji. ( 31 str. )
Slijedi dramska pauza u vidu iščekivanja.
I dok je junak spreman da se suoči s neizbježnim, ljudi su pomalo zbunjeni
njegovom nastalom ravnodušnošću, te zastaju u čudu. ( 32 str. )
I bi podne. Čas kad uloge počinju da se
mijenjaju. Ljudi počinju intenzivno da iznalaze razloge koji bi opravdali
njihovo gonjenje, a junak iskazuje prezir prema ljudima od kojih želi da pobjegne.
I tu se pojavljuje druga tačka spajanja, u istodobnoj pojavi inata, sada već povrijeđenih
sujetâ i pojedinac i masa žele da pobijede i započinje njihova međusobna borba.
Ljudi ne žele biti izvrgnuti ruglu od strane pojedinca, dok on ne pristaje da
bude žrtva, i na toj tački se mijenja pojedinac, kojem inat postaje pogonsko
gorivo za pronalaženje izgubljenog smisla kojeg daje životu i izlaska iz
dotadašnje ravnodušnosti i ośećanja beznađa. Ovo je prva njegova metamorfoza.(
35 / 36 str. )
U priču se uvodi nova ličnost - čobanin,
koji nameće izmišljenu krivicu progonjenom i tako sebi obezbjeđuje mjesto među
onima koji ga gone. Sada se odnos snaga značajno mijenja u korist mase, jer ih
je sada 3:1. Bez ikakvog razloga i suvišnih pitanja, na samo jednu naredbu : “
drži ga! “, čobanin prihvata ideju ljudi i priklanja im se bez pogovora. ( 37
str. )
Dolazak trećeg goniča, kod junaka jasno
kristališe želju da ne dozvoli da bude žrtva i da se izbori za svoje osnovno
ljudsko pravo, da o svojoj sudbini sam odlučuje. I inat prerasta u očajanje i
veliku bojazan da neće uspjeti da ostvari svoju izvornu zamisao da svoj put
zaokruži kako želi. ( 39 str. )
Navodeći lažne razloge, ljudi nastavljaju
da hrane svoju progoniteljsku ideju, dajući joj veći smisao i svrhu.
Nerazumijevanje postupaka junaka, kod njih nameće ośećaj uvrijeđenosti, koji
opet biva dobro iskorišćen i služi kao isprika njihovom aktu proganjanja. ( 40
str. )
A onda u jednom momentu, junak ostaje sam,
da promišlja o svojoj sudbini koju je izabrao, dok ljudi nastavljaju potragu.
Junak počinje da razmišlja o vremenu kao promjenljivoj kategoriji, kad uśljed
velikog duševnog bola i ośećaja nemoći pred neminovnošću sudbine, svaki
trenutak postaje višestruko duži, a svaki opažaj višestruko jači, zbog lucidnog
uma koji takav postaje. Nedoumica je nastala kada je promislio u svom bolu, da
tri mjeseca života i nije tako malo, ako svaki momenat bude dovoljno dug da ga
dobro iskoristi i odživi punim plućima. A onda ga kao oštro sječivo, prenu
razdiruća misao, a šta ako svaki taj minut bude prožet boli, koja će predugo
trajati, da li onda vrijedi pokušavati svoju misao vezivati za život? ( 40 – 44
str. )
Ne mogu, a da se u ovom momentu ne udaljim
od romana i priśetim jednog događaja iz svog djetinjstva. Mislim da sam bila
treći razred srednje škole i da sam iz kolekcije sabranih djela F.M.
Dostojevskog, uzela da čitam “ Idiota “, čiji me je fascinantni naslov odmah privukao.
Ostavši zapanjena pred silinom opisa koji je dat u čuvenoj slici smrtne
kazne, opijena riječima i ośećajima, tog dana i nijesam otišla u školu, ostala
sam kod kuće da nastavim s čitanjem. U tom opisu bješe data ona suptilna
istančanost ljudskog uma, koji izaziva onaj pravi, iskonski strah, kada postaješ
svjestan svoga kraja, kada ti se miješaju ośećanja nemoći s probuđenim lažnim
nadama i pitanjem, da li bi sve ovo moglo biti drugačije, s očajanjem i
beznađem, kada um postaje lucidan i zapaža svaki detalj, a minuti postaju
vječnost, te svaka sitnica dobija važnost kosmičkih razmjera. I znam da sam tada
pomislila: “ Bože, ovo mora da je zaista pisac doživio, u to sam ubijeđena.” I
stvarno je bilo tako, poślije sam pročitala u njegovoj biografiji da je bio
osuđivan na smrt pa pomilovan. Iz akumuliranog životnog iskustva tako nastadoše
najljepše stranice u svjetskoj književnosti, složit ćete se sa mnom, zar ne?
I tako je bilo sve do same daske…Čudnovata stvar: rijetko u nesvijest padaju u tim pośljednjim
trenucima! Naprotiv, glava strašno živi i radi, mora biti, jako, jako, jako, kao
mašina koja se vrti, ja zamišljam udaraju razne misli, sve nedovršene i
možda, smiješne, tako udaljene od ovog trenutka misli. “ Gle, onaj što se tamo zagledao
na čelu ima bradavicu, a u dželata je jedno donje dugme
zarđalo!”…a, međutim sve znaš i svega si svjestan, ima jedna takva
tačka koju nikako ne možeš zaboraviti, niti možeš pasti
u nesvijest, i sve oko nje, oko te tačke, ide i vrti se. Pa kad čovjek pomisli da je to tako do same pośljednje četvrti sekunde,kad već glava leži na panju, i čeka, i…zna, i najedared čuje iznad sebe kako se gvožđe otisnulo… To moraš neizostavno čuti! Ja kad bih ležao, namjerno bih slušao i čuo bih to! To je možda svega jedan deseti dio
trenutka, ali ćeš neizostavno čuti! I
zamislite samo, i dosad se još prepiru da možda glava i kad odleti, da ona možda
još za čitav sekund zna da je odletjela. Kakav pojam!...A
šta velite ako to traje i čitavih pet sekundi!...
Drago mi je što sam namjerno
prekinula tok čitanja romana i prizvala Dostojevskog – neprevaziđenog maga i
čitača ljudskih dušâ. Ali da se vratimo ovom našem kojeg iščitavamo. Nova
ličnost se priključuje goničima, a to je šumar. A kako bi opravdao svoje
učeščće u hajci, nameće izmišljenu krivicu progonjenom, koju niko ne može niti
opovrgnuti, niti potvrditi, baš kao što je na sličan način to uradio i čobanin
prije njega. ( 46 str. ) U tom momentu nastaje razdor među ljudima, jer svi
počinju da svojataju bjegunca, ističući svoje pravo polaganja vlasništva nad
njim, te nastaju sukobi među ličnostima, a kao vođa se nameće šumar, tek tako i
bez ikakvog objašnjivog razloga. ( 47 str.)
Shvatajući sada već i izvjesnu ugroženost
od strane ljudi, kod bjegunca dolazi do preobražaja, te iz ośećanja čistog
straha, rodi se volja za životom, koja se svakim minutom povećavala, srazmjerno
količini straha koji ga je obuzimao. Ovo je njegova druga metamorfoza. ( 49
str. )
Tražeći spas u šumi, shvatio je da se
cijeli njegov život svodio na bježanje. Jednom davno je pobjegao iz svog rodnog
kraja, ni sam ne znajući zbog čega ni u čemu je bila njegova krivica i sad
bježi opet. ( 50 / 51 str. )
A goniči nastaviše svoju bjesomučnu
potragu, ojačavajući svoj bijes, dok junaku, odluka da živi, dade snagu da
istraje. Masa se povećavala dolaskom novih ljudi i sad postaje nebitno ko su i
što su, čak nijesu imali ni zajednički motiv koji bi ih vezivao, jer je hajka
sama po sebi postala dovoljno veliki razlog i opravdanje za sve što su
namjeravali učiniti. ( 54 str. )
Slijedi značajan momentat i novi, treći
preobražaj kod glavnog junaka. Rezimirajući svoj život, koji je mogao da stane u
njegovih trideset sedam godina, postao je svjestan besmisla sopstvenog
postojanja. Šta će ostati iza njega, nikakav trag nije ostavio, poślije njega će
znači doći definitivan kraj, bez ikakve mogućnosti da se to promijeni. ( 55 str.
)
I on počinje da žali za svim onim što je
propustio. U narednoj slici vidimo masu koja gubi koherentnost. Sudaraju se
ljudske sujete kako to obično biva i stvaraju se dva nepomirljiva tabora, oba
ogrezla u onoj istoj, upornoj tvrdoglavosti, kojom daju sebi za pravo, da
progonjenog smatraju svojim neprikosnovenim vlasništvom, bez obzira na to što
im nije poznata njegova bilo kakva krivica. U toj fazi zahuktale potjere,
razlog i opravdanja više nijesu potrebni, te ih više i ne traže. ( 56 str. )
Glavni junak zapada u stanje u kojem
počinje zavaravati sebe, u naizgled opravdanosti kratkoće sopstvenog življenja,
jer je onda uveliko lakše bilo prihvatiti činjenicu skorog odlaska. ( 57 str. )
Tješeći samog sebe i ujedno obećavajući da će sve ono što je propustio, u
narednom kratkom periodu nadoknaditi, da će uraditi sve suprotno od onoga kako
je činio za tih trideset sedam godina svog života. Ta mu je probuđena nada bila
jako potrebna, kako bi se uhvatio za bilo kakvu slamku spasa. ( 58 str. )
I evo na ovom mjestu opet napuštam čitanje
i prizivam Dostojevskog, koji na isti način razmatra ovu temu da svi ponekad
poželimo da uradimo potpuno drugačije od onoga kako smo uradili, još pogotovo
ako nas u tome omeđuje kratkoća vremena, sve onda postaje intenzivnije i
postaje žudnja.
Neizvjesnost I odvratnost od tog novog koje će biti i odmah nastupiti bili su užasni; ali on reče da za njega u tom trenutku ništa nije bilo teže
nego neprekidna misao: “ Kako bi bilo da se ne umre! Da se može vratiti život-
kakva beskonačnost! I
sve bi to bilo moje ! Ja bih tada svaki trenutak pretvarao u čitav vijek, ništa ne bih izgubio, o svakom trenutku
bih vodio tačan račun, uzalud ništa ne bih trošio.” Govorio je da se
ta misao kod njega naizad izmetnula u takav gnjev da je prosto želio da ga što
prije ubiju!...
Ali da nastavimo s čitanjem romana. Masa
se opet ujedinjuje u mržnji prema njemu, koja svakim minutom postaje i veća i
jača. ( 59 str. ) U dugom promišljanju, odjednom se jasno izdvojila jedna čista
misao i dolazi do četvrte metamorfoza, kada junak shvata da je u životu jedino
bila važna ljubav, a da je eto, on to jedino i najvažnije propustio. I tako
otvorenog i pročišćenog srca, poče da gleda svijet i njegovu ljepotu u
kojoj je želio da se izgubi. I uhvatio se za taj, toliko važan tračak nade, da
bi mogao promijeniti zapisanu mu sudbinu, dobijajući snagu da potrči još jače i
još brže. ( 60 str. ). A kod mase, neizmjerna mržnja prerasta u žudnju, žudnju
za nečim što ne mogu dosegnuti i što im polako, ali sigurno izmiče. I eto treće
tačke spajanja akterâ ove drame u jednom ośećanju, ośećanju žudnje, jer kod
glavnog junaka počinju da se ređaju slike svega onoga za čim je njegovo srce
počelo strasno da žudi, za svim onim prema čemu je bio ravnodušan cijelog svog
života. Ogromna tačka preokreta ličnosti, možda i krucijalna u romanu. ( 61 str.
)
Istovremeno kulminira i žudnja mase i oni
počinju da ośećaju svu jačinu nagomilane mržnje koju žele da na njega izliju.
( 62 str. ) Kroz roman možemo sada ośetiti, muzički gledano, jedan fortissimo u zapletu. Ljudima se sada priključuju žene u crnini, narikače i
vrlo je interesantno primjetiti kako mržnju svi lako prihvataju i kako joj se
tako olako predaju. Promišljam, da li bi bilo isto i da je masa reflektovala
ljubav? Mislim da ne bi, jer se kroz istoriju ljudskog roda dokazalo, da se
mržnja i grijeh lakše daju prigrliti i da nam za njihovo prihvatanje nije
potrebno ulagati nikakav napor, dok s
druge strane, zahtjevna ljubav od nas traži veliko ulaganje truda, strpljenja i
blagosti s kojom je moramo stalno njegovati kao najośetljiviju biljku. I
naravno da onda ljudi biraju lakši put, priklanjaju se većini i rijetki su oni
koji bi ustali protiv mase, pobunili se i stali u odbranu progonjenog. Tako su
se opštoj hajci priključili i nepoznati ljudi, bez pitanja i bez pogovora,
nauštrb savjesti, koju su tako lako odbacili, ne zadržavajući čak ni ono zrno
osnovne ljudske empatije, koju bi trebali ośećati. ( 63 str. )
Zaodjenut u novu kožu koju je dobio, kožu
ljubavi, junak povjerova u “ pradobro “ i pomisli da mu u tom času niko ne bi
nanio nikakvo zlo i gledajući svijet oko sebe kroz sopstvenu prizmu ośećanja,
nije više strahovao od linča. I on stade. ( 64 str. ) Ipak, sagledavši brojnost
mase, koja je sada bila značajna, shvatio je da se od akumulirane mržnje
svjetine ne može pobjeći i znao je da nema dalje. To je bila neka krajnja tačka
do koje je uspio da stigne i znao je da drugog puta nema, da mora nametnuti svu
silinu svoje spoznaje, da se dobrovoljno neće prepustiti sudbini i da neće
postati jagnje za klanje. ( 66 str. ) Na
njegovom licu se ogledala sva silina užasa bola koji ga je razdirao,pa su ljudi
ustuknuli od jačine ośećaja kojeg su na njegovom licu prepoznali. I to je tačka
na kojoj dolazi do razmjene snaga između dvije strane, te nadmoć ljudi i mase,
prelazi u ruke pojedinca koji se iznad njih izdigao. On ośeti slatke trnce
pobjede, izdrža udar ogromnog talasa mržnje koja ga je obuzela i koju je
cijelog svog života ośećao prema ljudima koji su ga povrijeđivali i
odbacivali. U trenutku je shvatio da se njegovim nestankom ništa neće
promijeniti i da će zemlja nastaviti da se kreće svojom ustaljenom putanjom i
da je on samo jedna kap u nepreglednom moru, koje će poślije njegovog nestanka
ostati isto tako mirno kao što je i sada i neće izazvati nikakve talase. ( 69
str. ) Razmišljao je o djetinjstvu,
kada se zbio neobičan događaj s njegovim đedom Joksimom, koji je bio na samrti
i iz naobjašnjivih razloga ustao, na zaprepašćenje ljudi, koji su iščekivali
njegovu smrt. I on se ponadao da bi mogao da crpi snagu iz iste te mržnje koju
je ośećao prema ljudima. ( 74 str. ) I opet je počeo silno brzo da bježi,
naočigled okupljenih ljudi, nadao se da će pomoću đedove sudbine uspjeti da
promijeni svoju.
I zbunjeni ljudi počeše da trče ponovo, sad već i ne znajući
zbog čega, a žene u crnini su i dalje naricale. ( 76. ) Junak opet podgrijava
lažne nade da će se njegovoj bolesti naći lijeka i pomislio je kako bi đed
Joksim sigurno napravio neko čudo, nešto što bi se protivilo razumu, te je
počeo da bere i jede svo bilje koje je nalazio usput, nadajući se da će mu iz
tog mnoštva hemikalija, neka čudotvorna biljka donijeti prijeko potrebni spas.
( 81str. ). A ljudi su stajali zbunjeno, jer im se iznenada izgubio, isto onako
kako je i iznebuha došao, i u njima je njegovo nedostajanje ostavljalo veliku
prazninu. Sunce je već bilo na izmaku i oni su znali da im vrijeme ističe, dok
je junak mirno čekao noć, tražeći u njoj spas. ( 83 str. ) I opet nove ličnosti
ulaze u priču, čovjek i žena koji mašu i pas koji zavija, predośećajući nečiju
skoru smrt.
On se još jednom uspravio, pogledao okolo i
shvatio da je ostao sam. Kod ljudi nastade nemir i čuđenje, mnogobrojna
pitanja, zašto nam oni ljudi toliko mašu, zašto pas zlokobno zavija, zašto nam
bjegunac toliko nedostaje, šta se to s nama dešava? ( 85 str. )
Ugleda masu daleko od sebe, pitajući se da
li su oni stvarni ili su samo plod njegove mašte i njegove želje da se bijegom
od ljudi, oprosti od svijeta. I prestade da bježi. Vratio se ranije nađenoj
suštini, mislima o ljubavi u kojoj treba tražiti smisao postojanja. Potrčao je
ka stijeni, koja se pred njim izdizala, samouvjeren, ne tražeći više ni pomoć
prađedova. ( 86 str. )
A ljudi su znali da na sva svoja
pitanja, koja su ih ostavljala takve zbunjene, odgovor mogu naći samo u onome koji
im je nestao. Zastali su pred izvorom, gorskim okom, koje im je donijelo
okrijepljujuću svježinu.
On je pomislio da je utekao masi i
naslađivao se činjenicom da je bio izdržljiviji od svih njih i da je možda
dijagnoza njegove bolesti samo jedna velika greška, i da su mu oni ljudi došli
kao spas da započne borbu sa samim sobom i da im zapravo duguje zahvalnost što
su u njemu izazvali borbu iz koje je izašao kao pobjednik. A isti motiv
pretresaju ljudi, koji postavljaju pitanje, a šta ako onaj čovjek uopšte ne
postoji? ( 91 str. ) Negodovanje mase zbog pomisli da im je čitava stvar s
bjeguncem ostala velika tajna, zbog sumnje u cijeli poduhvat, polako je
razbijala njihove redove. A on se ośećao kao da je opet stigao na bijele
vrhove Prekornice, koja je nekoliko puta, odigrala važnu ulogu u njegovom životu,
kada je davno, još u mladosti pobjegao, i evo je sada opet, na kraju puta, kada je
odlučio više da ne bježi i kada je stao. I vidio je sve predjele kojima je
nekada gazio, srijetao sve ljude koje je nekada poznavao, pokušavajući da zamrzne
te slike u trenutku i da one nikada ne nestanu.
A masu odjednom prenu nadljudski krik, koji
im je sledio krv u žilama i prva dva goniča shvatiše da krik dolazi s obližnje
stijene. Ostali su, uplašeni i zbunjeni , počeli polako da se razilaze. ( 96 str.
)
A njemu se činjelo da je smiraj našao u
vaskolikom svijetu, koji je posmatrao u šarenim slikama i činjelo mu se da je od
sreće počeo da pjeva, ne prepoznajući svoj glas, jer je ustima punim zemlje,
zalelekao glasom đeda Joksima, opraštajući se od šarenih slika, koje su se kao
pijesak prosule pred njegovim očima.
A dvojica goniča nađoše svoju lovinu, koja
je sada za njih bila nepovratno izgubljena, jer je uspjela da im utekne, da se
prepusti smrti van njihovog domašaja. Tim jezivim zadnjim lelekom ih je dozvao da
im pokaže ljepotu svoje pobjede i radost s kojom se predao smrti. I ostao je
veliki i tajnovit u njihovim očima, kao nesaglediva tajna kojoj se ne zna ni
početak ni kraj, brišući sve tragove za sobom, na njemu ne ostade ni odjela, ni
jedne jedine krpe i pred njihovim očima puče istina o ljudskom postojanju, jer
on pred njima ležaše onako izvoran, nag, otišavši s ovog svijeta baš onako kako
je došao iz majčine utrobe - sam, nag, uz
primarni krik kojim je najavio svoj dolazak. I samo je zadržao osmijeh prezira i
sažaljenja, kojim je, svim jadnicima koji ostaju na zemlji da njome hode
dokazao, da ih sažalijeva i prezire, na kraju krajeva čak i mrzi zbog njihovog
pokušaja da se opiru nečemu što je neminovno , a to je izvjesna smrt, jer
bjesomučnim lovom na njega, pokušali su da joj se suprotstave. ( 101 str.)
Na moju veliku žalost, priči dođe kraj, a
baš sada nastaje ogromno polje kojem bi mogli potrčati, razmišljajući o smrti,
ali neka junakov kraj, bude i kraj ove priče. Pričala sam Vam od svega pomalo, o
ljepoti čitanja, o psihološkom romanu i nadasve o ljepoti življenja. Do nekog
sljedećeg viđenja u nekom novom romanu.
S poštovanjem, Pantović Tamara
U Beranama,19.06.2017 g.
0 Коментари:
Постави коментар
Пријавите се на Објављивање коментара [Atom]
<< Почетна