„ MOTHER ! “ (KONTROVERZNI I POPLJUVANI FILM DARRENA ARONOFSKOG KOJI OBOŽAVAM )
Ređaju se dani jedan za drugim, uglavnom
svaki svakome sliči, neka kolotečina koja donosi smiraj, nemam pojma, tako
volim i to mi odgovara, kao mirna rijeka, čista, bistra i šta mi treba više ?
Lutam
stranicama neta, pośećujem jedan filmski forum, kad evo nailazim na bačenu
bombu. Baš super da se malo razonodim u razmišljanju. Postavljeno
pitanje:
„Šta mislite o filmu „Mother!“ Darrena Aronofskog, vrijedi li ga pogledati?"
I onda neviđeni vatromet emocija, iskaljenih u oprečnim komentarima. To je ono što najviše volim. 'Il je voda 'il je vino, važno je da nije bevanda.
„Šta mislite o filmu „Mother!“ Darrena Aronofskog, vrijedi li ga pogledati?"
I onda neviđeni vatromet emocija, iskaljenih u oprečnim komentarima. To je ono što najviše volim. 'Il je voda 'il je vino, važno je da nije bevanda.
Znači, film
ćete ili mrzjeti iz dna duše ili
obožavati. Već je u tome iskazana genijalnost autora, da nam dâ takvo
jelo, da samo od nas zavisi da li će nam prijati ili ne. Po obilju
intrigrantnih tema koje je u filmu razradio, i prije gledanja filma, znala sam
odmah da ću biti u grupi onih koji će ovaj film voljeti.
Mnogi su se
trudili i pokušavali da analiziraju sve motive i alegorije, kojima obiluje ovaj
film, ali ne znam, čini mi se da je najispravnije odgledati film i ośetiti
specifičnu atmosferu koju vam on pruža i onaj sud koji donesete tada, „ na
prvu“, bit će i konačan.
Iako komentari koje
pročitate na netu u neku ruku pokvare sva iznenađenja koja vas očekuju, bez tih
komentara, teško bi se mogla dosegnuti dubina svega onoga što je u njemu
prikazano. Potrebna je i određena, makar osnovna doza, znanjâ vezanih
za Stari i Novi Zavjet, da bi se shvatio film. Ja sam film pogledala dva puta,
misleći da ću drugi put možda nešto bolje da razumijem, ali ne, naprotiv, prvo
gledanje je bilo ono pravo, ono koje je donijelo oduševljenje odgledanim i
postalo razlog nastanka ovog teksta. Ovo je i pravo mjesto da prestanete da ga
čitate ili da prihvatite spojlere koji se u narednim redovima naprosto moraju
javiti.
Možda bih prvo
govorila o svom utisku o glumcima. Samo pojavljivanje imena Javiera Bardema,
već je ukazivalo na to da film obećava. Što se tiče glavne uloge i
glumice Jennifer
Lawrence, iako nijesam nikada bila njen fan, moram reći da je ovu ulogu
iznijela maestralno. Svaki pokret, svaka grimasa, svaki pogled, nedvosmisleno
su odavali utisak da se radi o kalibru vrhunskog
glumačkog umijeća.
Ed
Harris i Michelle Pfeiffer su vrlo uvjerljivo iznijeli svoje likove koje su
tumačili, ali zbog same koncepcije filma, o čemu ću govoriti kasnije, njihove
uloge nijesu razrađene i nije im dat širi prostor u kojem bi se oni još više
dokazali.
Atmosfera u prvom dijelu filma je napeta od prvog momenta, stalno se iščekuje neka drama, ali tok filma je dosta miran, neizvjestan i misteriozan.
Atmosfera u prvom dijelu filma je napeta od prvog momenta, stalno se iščekuje neka drama, ali tok filma je dosta miran, neizvjestan i misteriozan.
Po
riječima samog autora, koji je napisao početni scenario za samo pet dana,
namjera mu je bila da napravi film izvan svih žanrovskih definicija, ali
nažalost, film je nevješto označen kao horror. Sreća je da to nijesam znala,
jer ga nikada ne bih pogledala da sam ga smatrala hororom. Film i jeste van
svih žanrova, jednostavno rečeno, film današnjice i film koji nas ćera da se
duboko zamislimo nad sudbinom čovjeka i prirode. I kada ga odgledamo, zaista
možemo ostati uplašeni pred onim što nam on kazuje, a to je, da je čovjek
izvršio ogromno nasilje nad prirodom i poremetio njenu prvobitnu ravnotežu.
Lica
koja se javljaju u filmu su takođe data u neobičnom obliku, naime, niko od njih
nema imena. Javier se pojavljuje kao On i jedino je njegovo “ime” napisano
velikim slovom, Jennifer je majka ( priroda ), Ed je Adam, a Michelle Eva. Tu
su i njihovi sinovi, koji predstavljaju Kaina i Avelja.
Film
započinje scenom buđenja majke koja ustaje iz kreveta. Jedan od ključnih detalja se javlja na samom početku i na kraju
filma, a to je vrijedan kristal koji se prikazuje na polici i koji stoji u
sredini, na počasnom mjestu. Radnja je smještena u veliku, osamljenu kuću, koja
predstavlja ujedno i zemlju i Raj.
Majka želi da na zemlji uspostavi Raj, te renovira staru kuću
svoga supruga, u šta ulaže svu svoju ljubav i pažnju. To ide do najsitnijih
detalja, tako da ona svo vrijeme u filmu ide kroz kuću bosa, simbolično
predstavljajući poštovanje, koja ona prema toj kući ośeća. I tokom filma, jedan
od pokreta koji se više puta ponavlja je, kako ona dlanom osluškuje otkucaje
srca same kuće tj. Zemlje.
S
druge strane, njen suprug ( Bog ) je prikazan kao nezadovoljni pisac koji je
izgubio stvaralačku inspiraciju. U njihovu kuću jedne večeri dolazi nenadani
gost ( Ed Harris ) koji je pomislio da je njihova kuća motel. Ipak, kasnije
saznajemo da je on dobro znao da je to kuća pisca i da je on, budući da je na
samrti, želio da ga upozna. I evo već jednog jasnog motiva čovjeka koji se pred
kraj života, ophrvan bolešću, okreće Bogu. Dobro nam je poznato to stanje, zar
ne?
Bog
je oduševljen iz više razloga. Prvi je, da je ubijena monotonija i dosada iz
koje nije uspijevao da se iščupa već duže vrijeme, jer sad se pojavio neko ko
mu se divi. On mu pokazuje kristal kao nešto najvrijednije što mu je ostalo
poslije požara u kojoj je njegova kuća izgorjela. Poziva ga da ostane kod njih.
Važna
je scena u kojoj se prikazuje kako gostu nije dobro i kako mu On pomaže u
kupatilu. Vidi se otvorena rana na mjestu đe se nalazi
rebro. Śutradan se pojavljuje žena ( nastala iz rebra čovjeka ) i
unosi dodatni nemir kod majke, koja je već ionako jako uznemirena dolaskom
prvog gosta. U kasnijim replikama, vidimo da majka želi Njega samo za sebe.
Šta nam to govori? Govori nam o prvobitnom skladu Boga i prirode, koji je vladao i koji je bio nepomućen, sve do onoga trenutka kada je nastao čovjek. Pa kao i u Starom Zavjetu i ođe slijedi priča o Prvobitnom Grijehu, jer iako su upozoreni od strane majke, da ne ulaze u Njegovu sobu kada On nije tu, oni krše zabranu, ulaze u sobu i razgledaju kristal, ali ga tom prilikom lome.
Šta nam to govori? Govori nam o prvobitnom skladu Boga i prirode, koji je vladao i koji je bio nepomućen, sve do onoga trenutka kada je nastao čovjek. Pa kao i u Starom Zavjetu i ođe slijedi priča o Prvobitnom Grijehu, jer iako su upozoreni od strane majke, da ne ulaze u Njegovu sobu kada On nije tu, oni krše zabranu, ulaze u sobu i razgledaju kristal, ali ga tom prilikom lome.
Razjareni
Pisac ne može da sakrije svoj bijes, a majka ih proćeruje iz kuće. Narednog
dana dolaze i njihovi sinovi, a zbog naśljedstva i nepravednog testamenta, u
kući se dešava ubistvo. Tako su ispričane priče o Postanku, Prvobitnom Grijehu
i Progonu iz Raja, Kainovo ubistvo Avelja, sve priče iz Starog Zavjeta.
Uskoro
u njihovo kuću dolazi gomila nepoznatih ljudi da izraze saučešće roditeljima. I
dalje se vidi briga majke o samoj kući, ona upozorava goste da se ne naslanjaju
na sudoperu, jer je kuća još u fazi renoviranja, ali oni je ne slušaju i cijela
konstrukcija se ruši, puca vodovodna cijev i ljudi bježe iz kuće. Na maštovit
način ispričana priča o Velikom Potopu.
Zanimljivo
je istaći da tokom tog prvog dijela filma, majka stalno pije neobično piće žute
boje, pogotovo kada je jako uznemirena. Na pitanje mnogih novinara o kojem se
piću radi i šta ono simbolizuje, Darren Aronofski nije htio da dâ odgovor i čak
je rekao da će tajnu da odnese sa sobom u grob. Nekako mi se nameće jedan
odgovor da bi to mogla biti Ambrozija - piće Bogova koje daje besmrtnost, ali
to ne mogu dokazati sa sigurnošću.
Kasnije,
kada shvati da je ostala u drugom stanju, majka prosipa to piće i baca flašicu.
Čini mi se da je to i neki momenat kada
priča počinje da dobija novi ritam.
On odjednom dobija inspiraciju i grozničavo
počinje da piše roman. Daje joj ga da ga pročita i ona potresena želi da mu
ispriča svoje utiske, ali biva duboko razočarana kada shvati, da nije prva koja
je imala priliku da vidi njegovo djelo i da je knjiga već spremna za štampu.
Atmosfera u
filmu postaje sve ubrazanija, kako raste Njegova moć koju dobija nakon
štampanja knjige. Veliki broj poklonika dolazi ispred njihove kuće da razgovara
s Piscem. Majka u poodmakloj trudnoći, glasno negoduje protiv uplitanja tolikog
broja stranaca u njihov mirni život, ali probuđena sujeta kod Pisca, ne može
tako lako da se nahrani i on poziva sve svoje poklonike da dođu na
večeru, koju je ona spremila samo za njih dvoje. Opijen je svojom moći i
divljenjem koje mu ljudi iskazuju.
I kako to
uvijek biva sa masom koja ne može da se kontroliše , u jednom momentu,
obožavanje prerasta u brutalno nasilje, koje poklonici vrše po kući, razarajući
sve ono što je majka strpljivo gradila, i od Raja koji je ona pokušala da
ustanovi u kući ( na Zemlji ), ljudskim nemarom nastaje pustoš. Vrlo jak motiv
i velika istina, koju nam predočava autor, koji je i izjavio da mu je jedan od
osnovnih motiva u filmu, prikazivanje uništavanja prirode koju vrši
čovjek.
Tu u gomili se
pojavljuje i Njegova izdavačica knjige, koja simbolizuje crkvu. Ona čak i puca
na podivljalu masu, simbolišući mnogobrojne vjerske ratove koji su vođeni tokom
istorije, naizgled za Boga i u ime Boga, a zapravo zbog novca i prevlasti.
U svom tom
haosu, majka uz pomoć supruga Pisca, na svijet donosi sina, a masa želi da ga
vidi, da svu onu euforiju koju ośeća prema Piscu, prenese na njegov izdanak,
Njegovog Sina. Naslućujući veliku opasnost za svoje dijete, koju je viđela u
Njegovom očima, i shvatajući da je njegovo samoljublje toliko jako, da će biti
spreman da ugrozi i život svog sina, zbog mase koja mu se divi, ona mu brani da
uzme dijete iz njenog zaštitničkog naručja. Jak Novozavjetni motiv, vrlo smjelo
prikazan.
Iskoristivši
momenat kada je shrvana umorom majka zaspala, on joj uzima dijete iz ruku i
predaje ga masi, koja ga u svojoj histeriji rastrže. Svi uzimaju dio Njega i
jedu dijete. Ovo je momenat kada u neku ruku i možemo reći da ovaj film sadrži
elemente horora, ali ne znam, ja to uopšte tako nijesam doživjela, jer sam tu
brutalnu scenu posmatrala samo kao čistu alegoriju koja predstavlja Sveto
Pričešće.
Ovo je
vjerovatno i najsmjeliji „ispad“ autora i otvorena provokacija, koju je uputio
crkvenim autoritetima. Imajući u vidu da je Darren Aronofski po sopstvenom
opredjeljenju ateista, ovako hrabar korak me i nije iznenadio . Samo me čudi da
nije nastao i veći skandal zbog ove scene. Jer, brutalno prikazujući najsvetiji
čin u Hrišćanstvu, bacio je rukavicu u lice svakog vjernika, pa mislim da zbog
ove scene i nastaju sva pljuvanja ovog maestralnog filma.
Za razliku od
mnogih, ja sam ovu scenu viđela samo kao umjetničku kreaciju, koja kao rezultat
potpunog ludila mase ponešene idolopoklonstvom , za kulminaciju ima potpuno
pomračenje uma. I kada su okusili od Njegovog tijela tijelo, oni su se smirili
i ćutke su ga jeli.
Zar ne
naziremo istinu kada shvatimo da je ođe jasno prikazano kuda će čovjeka odvesti
vjerski fanatizam? Zar ne naziremo istinu kada shvatimo kuda će čovjeka odvesti
uništavanje prirode? Jer osluškujući damare kuće, majka priroda je shvatila da
su otkucaji srca sve slabiji i slabiji i na kraju, kada su ljudi od nje oteli
ono što joj je najsvetije, kada su uništili samo njeno biće, razjarena majka
priroda počinje da se sveti.
Odlazi u
podrum đe je veliko bure s benzinom i diže kuću u vazduh. Ona biva potpuno
uništena od opekotina, a On dolazi nepovrijeđen i pita je da li ga je sačuvala?
Ona mu odgovara da jeste i da ga uzme. On golim rukama vadi iz nje još živo
srce, koje se pretvara u prelijepi kristal, a kuća nestaje u plamenu. Završna
scena je buđenje nove majke, scena kao s početka filma i prazan papir po kojem Pisac piše svoju novu priču. Tu
je i kristal, na polici na počasnom mjestu, jer Bogu su samo važni trofeji i
prinesena žrtva.
I eto
saznajemo da se ciklus nastavlja, jer tu nije bitna majka, važna je samo
onoliko koliko može da posluži Bogu u njegovoj vječitoj kreaciji. Ona mu je
dala sve svoje, sve što joj je najsvetije, na kraju i svoje okamenjeno srce,
ali nezasitom Bogu ništa nije dovoljno i sve mu je i uvijek malo. I uvijek je i
samo bitan On. U svemu i svagda. Bitna je Njegova sebična priroda, koju hrani
velika horda poklonika, koji mu se klanjaju i koji su važni samo toliko da bi
bili tu i da bi održavali živom, nezasitu Božju sujetu. Tragično je i hororno
pomisliti da smo svedeni samo na ovo.
I neka neko
kaže da ovaj film ne daje obilje materijala za razmišljanje i neka neko pokuša
da ostane ravnodušan pred ovolikim izazovom koji je pred nama serviran. Što se
mene tiče, ja sam ostala pod utiskom odgledanog evo već duže vrijeme i samo
mogu da kažem, vrlo smjelo si Darrene razotkrio skrivane i često potiskivane
ljudske i Božje istine i zaista, svaka ti čast.
U Beranama dana 7.08. 2018 g.
0 Коментари:
Постави коментар
Пријавите се на Објављивање коментара [Atom]
<< Почетна